Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a lebeny.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el
Polgármesteri blog

Nyári gumi, téli gumi…

A minap került sor a kocsink évszakos gumiváltására. Bolond ez az ősz (vagy ki tudja, ez már a klímaváltozás miatt van?), de azért november közepén csak le kellene már cserélni a nyáriakat télire… A gumisunk megtanított arra, hogy az a bizonyos négy számjegyű kód, amit minden falcba kötelező gyárilag besütni, árulkodik a kellék koráról: az első két számjegy, az a gyártás hetére utal, a második kettő az évszám utolsó két számjegye. Hát, a mienk megérett a cserére: már elmúlt 5 éves és a futófelület magassága is erőst megkopott. A vizsgán még bőven átmenne, de ezzel ne játsszon az ember, eljött az új vásárlásának ideje.

A vadiúj (4218 van beleírva), négy téli Hankook felnire szerelve, kicentrírozva került hozzánk – uzsgyi, szereljük fel magunk! És ekkor lefutott előttem a gyerekkorom… Sokkal nagyobb kedvvel álltam neki a műveletnek. Valami átkattant bennem: megfontolt, lassú beszédű, mesélős apukává váltam egy pillanat alatt. Pontosan tudtam mi a teendő ilyenkor, mi mit követ, mire kell figyelni. Úgy fogtam a kerékkulcsot, mint az apám. Türelmesen elmagyaráztam Boldizsárnak, hogy a kerékcsavarokat még a földön álló kocsin kell meglazítani, az emelőt az alváz szélén, alul, gyárilag jelzett helyhez kell illeszteni, hogy a szemben álló kerékcsavarokat kell meghúzni, de felemelve csak kicsit és majd leeresztve rendesen és, és, és… Mindenre emlékeztem! Mintha apám beszélt volna belőlem vagy helyettem. Sajnos, erre ő már 2013 decembere óta bizonnyal nem képes… Apám pedig az ő apjától (az én 1910-ben született nagypapámtól) tanulta meg ezeket. Mind a ketten Imrék voltak és nagyon szerették a kocsikat. (Vagyis: az Imrék szeretik a kocsikat…) A nagyapám vajon milyen gumival szerelt kereket cserélt először? Mi volt belesütve? Mondjuk 3545? 3056? (Azt tudom, hogy 1956-ban már nagyban motorozott, volt a mosonmagyaróvári véres események helyszínén is. Talán az mentette meg, hogy nem merte letenni a motorját, nem ment túl közel…)

Fogalmam sincs róla, mióta van ez a „gumi-számkód”, de talán nem is érdekes. Egy biztos: a kerékcsere tudománya apáról fiúra száll… Jó volt ezt ma átélni. Erre a pár percre lélekben együtt voltunk négyen: gyerek, apa, nagyapa, dédapa; Boldizsár, Gábor, Imre, Imre. S remélem, a csíziót majd a fiam is továbbadja az unokámnak.

Jó, hogy van ez a fránya csereidőszak: nyári gumi, téli gumi…

 

Képek forrása: internet


Korábbi bejegyzések